Intervju med tidigare alumn

Sandra Jaballah

Arbetar på Europeiska kommissionen i Bryssel. Sandra var Sida Alumni 2020 och 2021, efter fältresor (Minor Field Study, MFS) i Tunisien och Egypten, där hon studerade demokratiseringsprocesser med fokus på rättvise- och jämställdhetsfrågor.

Varför ska man bli Sida Alumni?
Jag tycker att man ska bli en del av Sida Alumni om man vill få en oförglömlig erfarenhet och samtidigt få vara med och sprida kunskap om hållbar utveckling genom att dela med sig av egna upplevelser. Programmet utgör en fantastisk möjlighet att utvecklas som person då man kontinuerligt får ta del av olika utbildningar och andras erfarenheter.

Hur blev du Alumni?
Jag blev tipsad om Sida Alumni av mitt universitet. I början var jag lite osäker på om jag ville söka, det lät lite läskigt att föreläsa inför många personer. Men det som gjorde att jag till slut sökte var möjligheten att få dela med mig av mina erfarenheter, och att få inspirera andra till att åka ut och uppräcka världen.

Vad fick du lära dig som Sida Alumni?
Programmet samlar många människor med olika bakgrund och kunskaper, och jag skulle säga att jag framför allt har fått lära mig mycket från andra alumner, utifrån deras perspektiv och erfarenheter. Dessutom, genom programmet har jag fått utbildning i hållbar utveckling och i hur man håller intressanta föreläsningar för olika målgrupper.

Var det lätt att få föreläsningar bokade?
När jag började programmet var det en utmaning att boka föreläsningar på grund av att Covid-19 pandemin precis hade brutit ut. Nu skulle jag säga att det är mycket lättare. Programmet är attraktivt för många beställare då föreläsningarna är gratis och grundar sig i viktiga frågor som utgår från personliga erfarenheter.  Nu i slutet har det till och med varit så att beställare hört av sig direkt till mig för att boka föreläsningar.

Hur la du upp dina föreläsningar?
Jag tycker att det är viktigt att bemöta efterfrågan, och därför berodde strukturen på mina föreläsningar på beställaren och målgruppen för föreläsningen. Generellt så brukar jag börja mina föreläsningar med att berätta om vem jag är och hur det kommer sig att jag ska föreläsa. Det faller sig sedan naturligt att berätta om Sida och de globala målen. Därefter kopplar jag de globala målen till min fältstudie och mina erfarenheter. Jag tycker att det är viktigt att uppmuntra åhörarna att ställa frågor under föreläsningens gång och att göra föreläsningarna interaktiva.

Vilka föreläste du för?
Det var en bra blandning av beställare, men framför allt så var det samhällsklasser på gymnasiet och högstadiet. Ofta var det så att lärare själva kände till Sida Alumni och hörde av sig i samband med kursstart av en kurs som kretsade kring de globala målen.

Vilken föreläsning minns du bäst?
En av de föreläsningar som jag minns bäst var på ett kulturhus i Angered. Just den föreläsningen resulterade i en väldigt intressant diskussion eftersom jag förmedlade en bild som troligtvis utmanade många av åhörarna tankesätt.

Och den svåraste föreläsningen?
Det är nog samma föreläsning faktiskt! Det är en utmaning att bemöta människor som har en bestämd samhällsbild på ett konstruktivt vis. Men föreläsningen blev ändå väldigt lyckad och förhoppningsvis har jag lyckats få några av åhörarna att utmana sina egna perspektiv.

Vad har du för tips till nya Sida Alumni?
Det är jätteviktigt att förbereda sig i god tid, och att man känner sig bekväm med det egna materialet och tekniken. Sen är det viktigt att ha en god dialog med beställaren och att anpassa sig efter målgruppen.

Tips till lärare och beställare?
Att de bokar en föreläsning idag! Det är gratis och det är en fantastisk möjlighet att få ta del av insikter och erfarenheter av föreläsare som verkligen brinner för ämnet. Under själva föreläsningen tycker jag att beställaren ska ta vara på chansen att ställa många frågor, samt att utmana åhörarna att engagera sig i diskussionen.

Tips till eleverna?
Ställ fler frågor och utmana dig själv. Sen behöver frågorna inte nödvändigtvis vara direkt kopplade till just föreläsningen, utan fråga om olika möjligheter, såsom utbildning, fältstudier och utlandspraktik, är också välkommet!

Vad betydde Sida Alumni för dig?
Jag är inne på mitt andra år i Sida Alumni, och för mig så har programmet inneburit en stor personlig utveckling. Det har varit en otrolig erfarenhet! Det har varit kul att få fortsätta att arbeta med det jag fördjupade mig i under min universitetstid, och samtidigt fått möjligheten att utmana mig själv.

Varför ville du göra fältstudier i Egypten och Tunisien?
Jag har själv ursprung från Tunisien, och jag har ett väldigt stort intresse för just Mellanöstern och Nordafrikaregionen. Under den arabiska våren 2011, lyckades både Tunisien och Egypten att avsätta sina auktoritära ledare relativt tidigt efter revolutionens början. Efter revolutionen var det dock endast Tunisien som ansågs ha lyckats genomföra en demokratisk övergång. Det gjorde mig väldigt nyfiken på varför det hade blivit så. Jag valde därför att titta närmare på ämnet, och fokuserade då på att titta på kvinnor möjligheter och utmaningar att påverka utvecklingen i länderna.

Vad gör du idag?
Just nu befinner jag mig i Bryssel där jag jobbar på den Europeiska kommissionen. Jag genomför ett Traineeship på deras generaldirektorat för utbildning, ungdom, idrott och kultur. Och jag tycker verkligen att Sida Alumni och all erfarenhet och utbildning jag har fått under tiden har hjälpt mig på min resa hit.