Kul diskussioner med 7:orna på Kunskapsskolans Friends-dag

Kul diskussioner med 7:orna på Kunskapsskolans Friends-dag

När jag inledde med att berätta om mina fältstudier i världens 9:e största land var jag faktiskt inte beredd på att få rätt svar på land direkt efter att ha visat klasserna Kazakstans flagga. Berättelsen om fältstudierna förde över oss i en diskussion om fattigdom och vad det är.

Hemlöshet, människor som bor i skjul och brist på mat och vatten var några av sakerna som associerades med fattigdom, men klasserna var ganska överens om att det finns fattigdom i Sverige med. Vi fastslog att fattigdom ofta handlar om att inte ha tillgång till mycket av det som vi som befann oss i klassrummet tog för givet.

Kopplat till detta följde övningen Ballongen, som ni ser några elever sitta med på bilden. Grupperna fick tio olika paket med saker som mat, kläder, kärlek och omsorg, en ren miljö, m.m. Medan de befann sig på en sjunkande ballong skulle grupperna enas om vilka av sakerna som de ska göra sig av med. En efter en föll leksaker, kultur bort – ända tills det bara var ett paket kvar. Många grupper valde att behålla paketet med ”Kärlek och omsorg från familj och vänner”, ännu fler behöll mat och vatten, medan andra prioriterade att kunna välja sin religion eller en ren miljö att leva i. Övningen ledde till engagerade diskussioner i klassrummets alla hörn!

1 kommentar

  1. heja Karina, mera diskussioner och engagemang också på högstadiet!

    Svara

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

elva − tre =