Hur definierar man fattigdom? Kloka reflektioner från Tensta Ross Gymnasium.

I veckan har jag besökt Tensta Ross gymnasium och hållit två föreläsningar för elever på vård- och omsorgsprogrammet. Vi diskuterade väldigt mycket kring fattigdom i så kallade ”fattiga länder”. Alla var inte helt överens om detta begrepp eftersom fattigdom är så relativt. Eleverna i klasserna var väldigt beresta och det blev intressanta diskussioner kring fattigdom i Somalia och Kenya. ”Ja det finns fattigdom, men alla är inte fattiga” och ””Nej, Somalia är inte fattigt!” Jag uppskattade verkligen hur eleverna resonerade kring Afrikas rikedom i form av naturresurser.

I en klass avslutade vi med en övning där eleverna fick prioritera bland rättigheter och i den andra klassen hann vi inte med denna övning då vi fastnade i diskussioner kring biståndskritik och om hur man skulle kunna gå tillväga med att starta ett eget projekt i ett låginkomst land. 

Image

Jag lärde mig väldigt mycket under min dag på Tensta Ross gymnasium.

Tack!

 

 

 

 

 

Inga kommentarer, bli den första!

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

5 × 5 =