Jenny Mörk

Förberedelse inför resor till Tanzania och Kina

I fredags strålade Josefin och jag samman på Kullagymnasiet i Höganäs. Vi var inbjudna för att dela med oss av våra erfarenheter och ge lite tips inför elevernas kommande resor till skolor i Kina och Tanzania, som Kullagymnasiet har utbyten med.

Josefin och jag körde pass med två grupper parallellt, Josefins pass var inriktat på miljö-frågor och mitt på mänskliga rättigheter. Förhoppningsvis kompletterade passen varandra bra. Jag inledde mitt pass med att köra en kort frågesport där eleverna fick gissa kring hur läget i världen ser ut idag och de kunde till och med svara på någon fråga innan jag ens hade läst svarsalternativen – bra jobbat!

Eftersom Tanzania är ett av de länder som Sverige ger mest bistånd till tänkte jag att det kunde vara bra för eleverna att känna till lite om hur Sida och svenskt utvecklingssamarbete fungerar så jag berättade en del om det. Tillsammans diskuterade vi vidare kring vilka mänskliga rättigheter som är viktigast och varför, något som det inte finns ett rätt svar på. Vi kom också in på hur det ser ut i Tanzania och Kina – kanske tillgodoses inte alla rättigheter vi diskuterade där?

Vi fortsatte på temat rättigheter och jag berättade kort om hur organisationen som jag var hos i Paraguay arbetar för rätten till en skälig bostad. Jag passade också på att introducera begreppet matsuveränitet, ett alternativ till det rådande systemet som introducerats av rörelsen La Via Campesina. Matsuveränitet tycker jag är ett väldigt intressant alternativ som är relevant att känna till när en pratar om hållbar utveckling och miljö, vilket är ämnen som eleverna vi träffade studerar.

Tillsammans hoppas jag att Josefin och jag kunde ge bra tips och input till elevernas stundande resor, vilka jag tänker följa via sociala medier.

Tack för att vi fick komma till Kullagymnasiet och stort lycka till med både besök och resor!

FullSizeRender (1) FullSizeRender (2)

Inga kommentarer, bli den första!

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

4 × 5 =