Linda Strandenhed

De Geer-gymnasiet i Norrköping – engagerade elever!

De Geer-gymnasiet, Norrköping

 

Det är långt till Norrköping. Klockan på mobilen visar 03:30 när jag masar mig upp ur sängen och skyndar till bussen. Buss, tåg, tåg, framme. Norrköping välkomnar mig med guldglänsande soluppgång, som dock snabbt försvinner bakom molnen när jag följer Strömmen till De Geer-gymnasiets pampiga fasad.

Mitt första pass möter jag klass Hu14 och klass ES12b. Jag börjar med att ställa lite frågor till er – vad vet ni om hur läget i världen ser ut? Ni har ganska bra koll – eller så gissar ni bra. :0) Vi pratar bland annat om kvinnors situation i Nepal och vilken roll kvinnor har inom det ekologiska odlingsprojekt som jag arbetade med under min tid i Nepal.

Efter lunch träffar jag klass Sa14a. Vi ägnar en del tid åt att prata om vad hållbar utveckling egentligen är, vad ekologiskt fotavtryck står för och vad miljörättvisa handlar om. Ni diskuterar bland annat vad som är den bästa vägen till en hållbar utveckling och ifall miljöproblem eller problem som fattigdom borde vara mer prioriterade. (Ert svar: Nej! Man måste satsa på båda delar.)

Klass, Norrköping

I ett mycket elegant klassrum med välvda fönster möter jag klass Sa14c. (Tack för att ni ställde upp på bild!) Vi börjar med lite teknikstrul men med hjälp av klassens lärare löser det sig snabbt. Ni diskuterar vad fattigdom egentligen är för något och har mycket bra argument. (Är vissa delar av Sverige fattigare än andra? Är fattigdom i Sverige samma sak som fattigdom i andra länder?) Vi ägnar ganska mycket tid åt att titta närmare på det ekologiska odlingsprojektet, vilka fördelar det ger deltagarna och de utmaningar som projektet står inför.

Sista passet för dagen blir med ES12A – där ganska många av eleverna nyligen kommit hem från en studieresa till Kenya. (Många har tunna, vackra flätor som souvenirer i håret.) Ni hade så himla kloka och insiktsfulla saker att ta upp när vi gjorde värderingsövningar. Vi pratade bland annat om huruvida det är viktigare att fokusera på miljöfrågor eller på frågor som rör fattigdom och om vi genom våra egna handlingar kan förändra världen. Bra jobbat! Fortsätt vara engagerade! :0)

Tanken var att jag skulle ha träffat en femte klass under dagen, men det fungerade tyvärr inte. Jag fick istället lite tid över för sightseeing i Norrköping. Jag har aldrig varit här förut. Mysig stad!

Jag tar med mig en intensiv, rolig dag, full av möten med intresserade och engagerade elever och lärare. Det var härligt att få träffa er. Tack för att ni bjöd in mig!

Mer information

Gapminder.org

Film om miljörättvisa: Majora Carter – Greening the Ghetto

Where Children Sleep – konstprojekt av James Mollison (Mer info här.)

WWF: Living Planet Report (Svenska) – om ekologiskt fotavtryck och biologisk mångfald.

Inga kommentarer, bli den första!

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

20 + 7 =