Anna Sjögren

Är alla länder utvecklingsländer?

Tisdag morgon och solen lyser. Bra start för att åka till Nya Elementar i Bromma och prata med tre nionde klasser om fattigdom, utveckling och mänskliga rättigheter!

Jag kände mig peppad inför dagen och väl på plats möttes jag av intresserade och engagerade elever som inte var rädda att svara på mina konstiga och svåra frågor om vad fattigdom är? och vad som egentligen menas med utveckling?

Efter lite diskussion runt (de ännu vanliga) termerna utvecklingsländer och utvecklade länder så kom vi fram till att alla länder kanske ska kallas för utvecklingsländer? Och att det inte borde vara ett motsatsförhållande mellan dem. För visst finns det frågor vi i till exempel Sverige också arbetar med att utveckla varje dag, trots av vi anses tillhöra den utvecklade delen av världen? Det är ett relativt begrepp och vi pratade också om att det kan betyda både förbättring och försämring, beroende på måttstockar.

Vi fortsatte passet med att prata om hur olika förutsättningar påverkar ens möjligheter och rättigheter. Genom övningen ”Ett steg fram” där eleverna blev spridda över rummet så blev det extra tydligt hur ens etnicitet, kön, klass och så vidare påverkar ens möjligheter att åtnjuta saker som egentligen alla har rätt till.

Temat om mänskliga rättigheter fortsatte när jag presenterade eleverna för en tjej jag träffade i Liberia, Ruth, en ung tjej vars högsta önskan var att ta studenten. Hennes resa och kamp för att nå detta berättar om hur utbildning inte är en självklarhet runt om i världen, ofta framförallt för tjejer och hur viktigt det är att få kunskap om sina rättigheter. Så att människor överallt kan påverka och hävda sina rättigheter, vare sig det är rätten till utbildning eller något annat.

Tack alla elever och lärare på Nya Elementar för att jag fick komma och för era tankar!

Inga kommentarer, bli den första!

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

arton + arton =